Att rensa ut det gamla

brev

I natt råkade jag över en blogg som gjorde att jag först inte kunde sluta snoka läsa, när jag väl sen slutade läsa så kunde jag inte låta bli att fundera på om jag skulle göra en sak som jag aldrig ens tänkt tanken på innan.. Att skicka ett brev. ett riktigt brev…. till en person som jag nuförtiden tycker oerhört illa om… men som ändå har sådana spår i mitt liv.

En som jag hatar för vad han gjort mitt hjärta (*läs Junior)
En som jag ändå har älskat oerhört i mitt liv.

Vem var då den där som skrev den där bloggen då?

Jo min pappas fru… en 75-årig kvinna som skriver om sitt pensionärsliv med nära och kära.  Det jag snabbt kom fram till var att min pappa har haft ett jobbigt år och då han trots allt är 68 år så har han lurat döden fler gånger än jag kan komma ihåg. I natt fick jag se sanningen i vitögat.. Min pappa kommer inte leva i evighet.  En vacker dag är han död och då finns det ingen möjlighet att nå honom med mina ord.

Den mannen som betytt så mycket för mig under min uppväxt och även när Junior var liten… Men som sen bara slutat höra av sig till Junior.   Att vår relation gått i döden gör mig inget, jag klarar mig bra utan dem.. Men för min Juniors skull så river det i hjärtat.

Jag bestämde mig för i natt att skriva ett brev.. Både med tacksamhet för att han funnits där då han faktiskt fanns där.. Men samtidigt så vill jag rensa ut allt det gamla, tala om för honom hur jävla illa de behandlat Junior.. Utan att ens förklara varför.

Ikväll har jag suttit och knåpat ihop ett brev, skall låta det läsas och så fler gånger innan jag skickar iväg det. Vill verkligen få med allt som jag har på mitt hjärta.  Jag vill inte ha en reaktion över detta.. Vill han återkoppla på något sätt så är det gentemot Junior, inte mig… Det är honom han har sårat in i roten.

För mig har han ingen som helst betydelse längre.. Men jag vet att Junior skulle bli väldigt glad om hans morfar skulle sträcka ut handen.

Vad har jag att förlora??

11 thoughts on “Att rensa ut det gamla

  1. Du har inget att förlora, snarare tvärtom. Förhoppningsvis får han sig en tankeställare, visar att han finns för din son och det kommer göra dig glad.

    Skulle han inte höra av sig så har du inte heller förlorat, trots att du nog kommer bli besviken över tystnaden. Det du kommer vinna är att du inte kommer att behöva ångra dig för att du inte försökte..
    Du gör helt rätt! Skicka brevet innan det är för sent!

    • Det är just det sista jag tänkte.. jag vill inte sitta där sedan och inte kunna tala om för honom hur illa han gjort Junior… Ge honom en chans att rätta till något innan det är för sent. För även om jag aldrig skulle förlåta en sån sak så är min Junior helt annorlunda.. Han skulle ställa morfar mot väggen men förlåta sen i alla fall. Då har jag i alla fall fått den känslan att jag faktiskt gjort allt som jag kunnat.

    • Ja du har så rätt så, jag vet inte varför jag inte gjort det innan.. det har inte känts så viktigt.. men nu när man ser att tiden kan försvinna för en så blev det mer akut.

  2. Återigen låter det som en bitter kvinna som inte kan acceptera att hennes partner har haft ett liv innan henne. Antar att allt kretsar kring hennes superdupervärstingbästabarn och barnbarn. Medan Junior har förpassats till glömskan.
    Förhoppningsvis kommer din pappa att både reagera och agera men hur stor är sannolikheten? Eller, med andra ord, hur hårt hållen är han? Kommer han att våga och kunna stå upp för sin relation till Junior? Öppet? Jag hoppas det. För hans skull. För Juniors skull. För din skull.

  3. Ja, gör det, hitta styrkan att tala om hur det är. Det har jag gjort med min pappa. hur svårt det än är så är det samtidigt viktigt både för din skull och för juniors

Kommentera

