Uppdatering

Kollegan ringde mig ikväll.. Hon hade kontaktat VD´n och bytt ut mig som referens och förklarat varför.  En bra ide hade han svarat.   Hon berättade sen att om jag hade fått känslan att det var ett snurrigt och mossigt ställe så skulle jag tänka om.. Visst, miljön kanske inte var det flashiga men att arbetsuppgifterna kändes väldigt varierat och kul.  Nu är det ju inte bara jobbet det handlar om.. det handlar även om lönen. De hade inte pratat om löner.. De hade frågat om löneanspråk.. hon hade sagt vad hon ville ha men sagt att det inte var hugget i sten.  De hade ingen friskvård men de stängde inte dörren för att de eventuellt kunde sponsra en del till träningskort.  Däremot hade de massage var 5e vecka när någon kom och gjorde det.  O skall man se till att jag faktiskt inte använt mina friskvårdspengar till träning utan däremot med massage så.. *L*.. Även om den personen nog kör ”Vanlig” massage.

Jag tror fortfarande att jag ligger bra till… i alla fall om man ser till de som ”eventuellt”  kommer från mitt gamla företag.. det var tydligen många som sökt jobb därifrån hade hon fått veta.  Men utöver det så vet man ju inte vad de är ute efter… nån som passade bra i gänget hade de sagt.

Den som lever får se…… Nu skall jag surfa lite om lönenivån och så… så jag kommer vara förberedd. :

eller…. I vill gonna luck four somting so aj vill bi prepe.. prepeeer.. preper.. ähhh.. förberedd.. 🙂

3 thoughts on “Uppdatering

  1. Jag brukar personligen aldrig svara på vad jag har för lönekrav. Jag resonerar som så att det är de som anställer mig, arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och är den som sätter lönen och som också har koll på vad den vill ge mig. Vill de ha mig så får de också vara beredda på att betala. Så jag brukar svara att ”Det kommer vi säkert överens om när vi har kommit så pass långt i diskussionerna men jag utgår från att ni kommer att lägga ett bud på vad ni anser att jag ska ha för ingångslön”. Är det budet förlågt så kan jag kontra med att ge ett högre bud. Vill de inte ge mig det så kan jag föreslå t ex fler semesterdagar istället, sånt är ofta värt mer än en 500-ing hit eller dit i grundlön för mig men mindre viktigt för dem.

    • Ett bra tips. Det som gör att jag KRÄVER en väsentligt större lön är att vi har vår ”ledighetspott” som fylls på varje år. 72 timmar att ta ut som man vill. Det är nästan 2 veckors mer ledighet. Jag skall absolut ta till mig det som du skrev. Tack

      • Jag antar att du får det genom ditt kollektivavtal. Kolla om det står om visstidsanställda omfattas och om det är någon särskild dag på året som du måste vara anställd för att omfattas.

        Om du inte omfattas så tycker jag definitivt att du ska – inte kräva – men tydligt uttala att du också bör omfattas av ledighetspotten på något sätt. Det är en arbetsmiljöfråga, om inte annat.

Kommentera

