Att inte få ut det på pränt

Jag skriver ju inte lika ofta nuförtiden men det innebär inte att jag inte har blogginlägg i hjärnan… problemet är bara att jag inte får ut dem på pränt.. Ingen raketforskning, ingen amatörpsykologsfunderingar… inget sånt alls.. Bara enkla tankar. 

isonochfille

Som nyss.. Satt i soffan med Nyhetsmorgon på tv….  Ison o Fille var med..  Vet vilka de är, men inget mer..  Fille börjar snacka och med den där ”utländska dialekten”… Blir så där irriterat förvånad..  VARFÖR skall det vara så svårt att prata ”ren” svenska?!?!  Sen börjar jag fundera.. Bara för han heter ”Fille” så behöver han ju inte vara svensk-svensk så att säga. Slår upp honom på nätet.  Ser att han är född -80 och kom till Sverige -85 .  Okey han är inte svensk-svensk. (ja ni fattar.. Alla som bor i Sverige är ju ”svenska”)  Men sen funderar jag igen.. Om man kommer som 5-åring så BORDE man väl ha svenska utan utländsk betoningar??   Frågan är sen om det är ett medvetet val man gör när man pratar så? I  ”the hoods” förstår jag eftersom man antagligen vill vara som alla andra.. men när man kommer utanför de gränserna då?!?!  Nästa fråga är om man skall hantera det som en slags ”dialekt”?!?   Jag själv har ju dialekt, en jäkla blandning eftersom jag flyttat och har många anknytningar till områden omkring pga släkt.  Den dialekten har ju inte försvunnit trots att jag bott i Gbg i 25 år nu. (Herre jäklar va tiden går) Dialekten har tonats ned en hel del men den finns där, jag hör även hur den triggas igång om jag pratar med någon som kommer från det området.  Är det samma sak med utländsk svenska??   Jag och Junior bodde ju i ett sånt ”hood” när han var liten.. kommer ihåg hur han kom hem och började snacka  ”Örruuu Maaannen”.. Jag fick ett frispel och sa till honom att han är svensk och skall prata svenska.. Han gjorde som han blev tillsagd.. O med tanke på att vi flyttade därifrån när han började 7an så är han nog glad att han gjorde som mamma sa. 🙂 

En annan sak som jag tänkt på de sista gångerna är ju om Kronprinsessan kontra Prinsessan Madeleine. (Öhhh vad kom det ifrån liksom?!)

syskon

 

Dessa Sessor som har samma uppväxt men ack så olika.. Jag är för monarkin och är stolt över vår vackra, ödmjuka Kronprinsessa,  hoppas hon snart får ”ta över”.  Hon som den fula ankungen blev en vacker svan.  Jag tycker hon är mycket vackrare än Madeleine pga hennes inre.   Kronprinsessan är en vacker människa medans Madeleine bara har sitt yttre.  Hur många år har det inte skrivits om just Madeleines yttre? Men det vet vi väl att det yttre försvinner med tiden?   Jag tänker på deras livssituation.. Visst tyckte även jag synd om Madeleine när hennes kräk till karl var otrogen.. O starkt av henne att bara bryta och gå vidare.   Men se idag… skillnaden på de 2 män som de gift sig med.  Kronprinsessan och Daniel känns så attans ÄKTA..  Man SER deras kärlek trots det gått så många år.   Jag kan se dem som 70 år tillsammans… En ödmjuk person möter en annan ödmjuk person.

Madeleine och Chris.. Nope.. Hon har fått tag i ett annat kräk..   Den relationen kommer sluta med Skilsmässa.. Sanna mina ord.. Han är inte typen som håller sig till en kvinna.. (hur man nu ens kan SE det på en person?!?!.. Jag hade ju inte en susning om vem denne man var innan hon träffade honom)  Lika mycket som systerns relation bygger på ödmjukhet och kärlek så byggs hennes relation på utsida… Japp… Okey jag hårddrar förstås.. Men det ÄR så olikt. 

Skall bli kul att se skillnaderna på småsessorna… Estelle ser ut som en kopia av Kronprinsessan.. Både utsidan och den spralliga insidan som man sett hos Kronprinsessan under hennes uppväxt.  Madeleines sessa då.. Kommer det bli en bortskämd sessa som bryr sig mest om klänningarna hon har på sig?

Ja vi får väl se.

Sådana tankar snurrar i mitt huvud. 

2 thoughts on “Att inte få ut det på pränt

  1. Det klassas under sociolekter eller grupp språk. Förortsslang helt enkelt. Oftast kodväxlar man beroende på sammanhang, dvs används ofta bland kompisar. Likande fenomen har funnit länge och vissa dör ut av sig själv. Ord som tjej, stilig, bussig och kul är vedertagna i vårt språk nu men Ekensnacket där det kom från har dött ut.

    Bra eller dåligt lägger jag ingen värdering i men jag tycker det är intressant med språk :). Jag talar olika i olika situationer, det gör nog de flesta av oss. Dock tycker jag att den yngre generationen är sämre på att kodväxla än vad vår generation är.

    • När ungar som är svenska, infödda sådana med svenska föräldrar tar till det snacket får jag allergiskt anfall. Man sitter på spårvagnen o ser en lintott som pratar så… fyyyy. Gillar inte det. Glad att junior snackat som han gör. 🙂

Kommentera

