När katastrofen är ett faktum

branden

 

Ingen har väl undgått händelserna i Västmanland.  Visst tar väl alla in det som händer men självklart så lever de i närheten i detta hela tiden. Om man inte har branden i närheten så blir man påmind iom röken som tydligen tar sig in överallt.

Man kan inte undgå att förstå bredden över det som är en katastrof på Fejjan.  Var och vartannat inlägg handlar om branden, om konsekvenserna av branden.  Detta blandat med inlägg från dem som bor som mycket längre bort och inte tagit till sig det mer än att det är en större brand däruppe.

Jag själv är uppvuxen i dessa områden,  många av mina barndomsvänner bor kvar däruppe och de är väldigt oroliga.  Ingen av dem (vad jag vet) bor just i de områden där de behövt lämna sina hem ännu.. Men med tanke på att de idag säger till alla Norbergsbor att evakuera så är det fasligt nära mina trakter nu.

Jag kom och tänka på just katastrof-mentaliteten.. hu den dyker upp när något händer. Nu vill jag inte på något sätt jämföra dem då det är väldigt olika men det är snarare ”Hjärtat till att vilja hjälpa” som jag vill påtala.  Många människor öppnar sina hem för totala främlingar något som aldrig ens skulle hända annars.  Jag läser om tankbilar som körs upp för att leverera vatten, speciellt om ett ekipage som är mitt i skörden hemma och den väntar ju inte på sig så att säga. Inga problem, killen lämnar hemmet och kör upp sin maskin upp för att leverera vatten.   Det är ❤ .  Mänsklig kärlek.

Det är skillnad på katastrofer, naturkatastrofer… men jag kan ändå tänka på Vintern 95 när västkusten blev överraskad av ett snöoväder utan dess like..  Missförstå mig rätt, det handlar inte om själva förödelsen i det fallet utan mer hur folk hjälps åt.  Jag och Juniors pappa bodde ute i urskogen utan möjlighet att ta oss till civilisationen.  Ingen el, ingen telefon, inget vatten..  Helt strandsatt.  Som tur var hade vi en öppen spis som kunde hålla oss varm i de 3 dagarna som vi var insnöade.  Nej det jag vill jämföra är att vi satt och lyssna på batteridriven radio.. Hur folk ringde in och tipsade om saker.. om hur man t.ex kunde koka kaffe under x antal värmeljus.  Men efter några dagar när Göteborg hade fått tillbaka mycket av sina bekvämligheter så slutade omtänksamheterna.. Folk ringde istället in och skällde på att spårvagnarna inte funkade… O vi satt fortfarande i ett hus utan el och inte kunnat kontakta omvärlden.

Eller katastrofen Backabranden,   katastrof i form av att alla i vår stad antingen kände någon eller kände någon som kände någon som omkom.  Jag bodde på Hisingen och åkte förbi Backaplan varje dag och flera veckor efteråt så blev spårvagnen helt knäpptyst när man kom till hållplatsen.   Jag kommer ihåg min syster som gnällde över att det handlade så mycket om denna händelse på nyheterna. Satan vad arg jag blev.

Mina tankar är hos människorna som är där ute… o framför allt de som är där timme in timme ut och försöker få bukt med den.  Ni är mina hjältar.

Däremot börjar jag läsa artiklar från de som fått evakuerat som är arga… för de inte får veta vad som hänt med sina hem.
Snälla ni… Det kan faktiskt vara så att det faktiskt finns en anledning till varför de inte kan ge er svar exakt just nu.  Det kommer finnas tid efteråt att ta tu med detta.  Att börja gnälla redan nu när katastrofen är så akut.  Låt energin gå till att släcka eländet istället,  eller i alla fall få STOPP på det.

2 thoughts on “När katastrofen är ett faktum

  1. Jag skrev nyss ett blogginlägg om att sociala medier inte alltid är til godo, men det är just så. Inte alltid. Andra gånger är det ett fantastiskt medel till att nå ut till många. Då jag bor närmare och också har vänner uppåt brandområdet ser jag i stort sett alla delningar, erbjudanden om mat, vatten, logi och allt vad det är samt uppmaningar till allmänheten. Det är helt otroligt vilken sammanslutning det blivit här. Även om folket återgår till att bli lika reserverade som tidigare kommer ändå känslan av att de finns där när det händer något att leva kvar.

Kommentera

