Nytt liv

Snart börjar mitt ”nya” liv, mitt nya liv som ensamförälder igen.  Junior skulle börja 7e klass när han valde att bo hos sin pappa och jag fick bli varannanhelgsmamma. Nu skall det alltså ändras. Han åkte ju till pappa igår och snackade med dem. Han messade mig i morse och frågade om jag kunde komma och hämta honom för han hade en massa saker o ta med sig.. Så med andra ord stod han på sig. (OM det nu blev en diskussion om det igår förstås).  Jag sa att självklart hämtar jag honom men han får vänta några timmar för jag vill inte sätta mig bakom en ratt då jag drack vin igår då TaP var förbi och vinet gick åt liksom.. 🙂

Han messade mig sedan att jag inte behövde,  hans pappa skjutsar honom.  

Gick in på Försäkringskassans hemsida för att pejla lite hur det fungerar idag. Han är ju 18 år så då gäller ju inte det ”vanliga”. Jag vet att jag betalar underhåll varje månad och har själv inte haft något barnbidrag på MÅNGA år. (ett tag delade vi ju på det)…  Blir lite full i skratt när jag ser att Barnbidraget får man till barnet är 16 år. (hade ju inte räknat med det ändå med tanke på att han är 18 år men blev ändå förvånad)  Jag var mest intresserad på blanketten om underhållet som jag inte vill betala mer. Det är dags för pappa att betala det. Jag får skriva ut den och så får Junior fylla i den. De pengarna går ju till honom och inte till någon förälder. Jag har aldrig tänkt på det, jag betalar den summan och inte reflekterat att hans pappa faktiskt inte får något als av mig längre.  Vilket i fortsättningen blir tvärtom.  Å andra sidan så slipper jag de 1273 i månaden som istället går till mat och sånt.   Jag har lovat honom att betala hans träningsutgift denna gång vilket jag gärna gör med tanke på att han är där istället på stan och härjar.

För min del så kommer det inte bli så mycket skillnad för mig ekonomiskt med tanke på att han flyttar hit. Jag slipper betala underhållet men får ett större matkonto men å andra sidan så har jag och Jazz bli duktigare i köket plus skaffa ett riktigt matkonto. X antal tusenlappar på ICA-kontot varje månad

Det blir nog kanske lite skillnad den dagen avdragen på lönen börjar igen, att jag har en tonåring att försörja.. Nu räknas det ju på att jag inga barn har.

Men… det kommer bli en så mycket mer annorlunda liv nu med sambo och tonåring hemma. 

Jag gillar det 

Kommentera

