Att försöka att inte ta ut något i förväg.

Då var denna helg över och fy fan vad fort det gick. Körde min Darling till Centralen 04:30 och det är det värt bara jag får ha honom hos mig en natt till.  Denna helg som även spenderas utan tonåring hemma.. Do the math… hehe*

Igår var det ju dags för det traditionella pubvändan och den var lika trevlig som vanligt.. Denna gång var vi inte med exakt från början eftersom vi hade ett ärende att ta hand om innan.Japp.. Det var alltså dags att gå på lägenhetsvisning.

hus1

Prick 12:00 är vi där och blir mött av ”mannen i ägarfamiljen” utanför.. Han tar oss ner till källaren för att visa tvättstugan då vi tydligen inte var själva där.. Det var fullt uppe i lyan.  Tvättstugan var fin och fräsch och 2 trappor ner kommer ju inte bli några problem. Det är 3 lägenheter i byggnaden och det var den lägenheten som låg på andra våningen. Det är hela andra våningen så den var rätt stor. Det är en fyra som man kan göra till en femma om man inte vill ha matsalsdelen.  Alltså 2 stora sovrum, 1 litet rum som kan användas som kontor (eller Walk in closet.. hehe) Ett ”normalt” kök men även med en matsalsdel som är angränsande till vardagsrummet.  Badrummet är nyrenoverat, litet med fräscht.  Jazz blev överlycklig eftersom det är dusch och inte badkar..  Jag är ju mer en badande människa men är duschen fräsch så är jag nöjd med det med. Vardagsrummet var stort även om den är svårmöblerad pga dörröppningar, fönster och dylikt…..och en öppen spis (som funkar) En lite för stor hall där alla rum angränsar till.. Men det blir ljust och fint med en sån.  Fina golv överallt.

En lagom stor/liten balkong som vette ut över trädgården.

När vi kom in där (med drösen med människor.. *suck*) så slogs jag av väggarna.. målade i alla möjliga färger, hål borrade i väggarna överallt.. Så första tanke var att Njäääääää… Men så berättade de som nu skulle flytta att de skall måla hela lägenheten vitt (och fixa hålen) och genast blev det lättare.  Kvinnan i ägarfamiljen var där uppe men eftersom det var så mycket folk fick man ingen kontakt med henne.  Jag fick i alla fall fråga om hyran var kall eller varmhyra (en väsentlig skillnad på det i så fall) och hon berättade att summan var inkl allt. (om hon menar hushållsel med vette sjutton)

Vi går därifrån och Jazz och jag hade egentligen inte hunnit prata om vart vi stod, var vi intresserad liksom?

Vi mötte på ”Mannen i ägarfamiljen” på trappen utanför och fick en hel del tid med honom själva där vi kunde berätta om oss själva, pejla av vad de söker för hyresgäst.

De sökte hyresgäster som vill hyra länge ”Vi vill ju helst inte att man skall använda detta som en avstamp för att bo här ett halvår medans man söker hus att köpa”  Check, vi vill hyra länge

”Vi söker helst någon som känner till området här”
Check, vi bor på gatan som är utanför här bortanför den höga kullen.

”Vi söker människor som kan vara självständiga och inte ringer mig en fredagskväll för det är strul  angående tvättstugstider”  Check, vi är inte konflikträdda och behöver hjälp.

”Vi söker hyresgäster som förstår hur det är att hyra privat, att man ”måste” hålla sams med sina grannar”
Check, vi hyr idag privat och samtidigt bor grannar med våra hyresvärdar

Allt eftersom vi gick genom detta så ser jag verkligen hur intresserad mannen var av oss som hyresgäster. Han frågade ett par gånger om vi var intresserade.. ”ibland säger man ju att man är intresserad för att inte såra någon och sen mailar att Njääää”... Jazz tog över här och förklarade att vi VERKLIGEN var intresserade.

Han frågar sedan vad vi jobbade med och när Jazz berättade vad han gjorde så sken han upp.. Hyresvärden jobbade i samma bransch som min darling.. ”Jaha ja… då pratar ni samma språk”  sa jag och skrattade…. VERKLIGEN var hans svar och skrattade

Det kändes sjukt bra när vi åkte därifrån.  Men man vet ju inte vem som bestämmer i den familjen. 🙂 Kvinnan i familjen hade mer jobb där uppe med alla människor, svårt att få tid och connecta med henne.  Hoppas verkligen att ingen lyckades där uppe.

Inflytt är ju mitten på november och de ville ha en månadshyra i deposition vilket inte är några problem – jag fick ju betala det här jag bor nu.

Så nu väntar vi bara på att de skall återkomma med beslutet.  Han frågade om vi hade referenser.. Han själv tog upp att jag inte kanske vill stöta mig med mina nuvarandra hyresvärdar, att jag inte berättat att jag söker mig bort därifrån. Jag sa som det var att jag inte berättat om detta men OM det är det enda som står i vägen när det är dags så skall jag lösa det. Om det bara är det som behövs för att vi skall få lägenheten.

SÅ nu håller vi tummarna som sagt. 🙂

3 thoughts on “Att försöka att inte ta ut något i förväg.

  1. Håller såklart tummarna!
    När jag läser din beskrivning så låter lägenheten preciiis som lägenheten jag känner/kände några som bodde i… Vem vet, tänk om det är samma? 🙂

Kommentera

