Vuxenpoäng

vuxen

Som ni vet har min ”stoppa huvudet i sanden-mentalitet” tagits omhand. Samtidigt som jag tog tag i först skuldrådgivaren och sedan alla kontakter med mina gäldenärer så har jag börjat sakta men säkert se sanningen i vitögat.. Den finns där och det är bara jag som kan göra något åt det.

Jag har ju de senaste månaderna betalat av några tusenlappar på de skulderna som skriker rött på mina papper och istället för att få ångest för detta så känner jag lugn, till och med  glädje för att det är igång. Jag inser att det kommer dröja länge innan jag ser en rejäl förändring… men fasiken tiden går ju fort som satan så vips så har det gått X antal år och summan kommer ha sjunkit rejält.

Jag har förutom det varit i kontakt med fler ställen och aktiverat Autogiro (jag HATAR att göra räkningarna.. får ångest för att se den relativt okey summan vid lönedags för att sen se hur summan bara rasar ner, bättre att få den summan dras automatiskt och man istället bara ser det som är kvar liksom) Numera dras det mesta av mina regelbundna räkningar automatisk. Jag till och med aktiverade Autogiro till mitt ICA-kort, X antal tusenlappar varje månad (som även Jazz kommer göra så vi får ett matkonto)

Jag har aktiverat tv-licensen per månad istället för klumpsumman varje kvartal, så även med bilförsäkringen som jag förra året betalade hela året på en gång då jag hade min dubbla lön där. Detta år har jag insett att jag nog får ta det på autogiro per månad.  Men det är okey.

Sen något… som ni INTE behöver tala om för mig att jag är galet dum i huvudet för det vet jag ändå… Jag har dessa 2 år som jag bott här inte haft en hemförsäkring.. :-O … hur är det möjligt frågar ni er.. jag vet.. jag tänker detsamma.. men tror det handlade om i början att jag skulle vänta nån månad för att sen ta tag i det.. det berömda stoppa huvudet i sanden satte in och sen har jag typt ”glömt bort” det… korkat.. i KNOW.. Men nu iom att jag kontaktade försäkringsbolaget angående bilförsäkringen så tog jag tag i det.  (Det och alla skriverier om översvämmningar överallt, jag bor trots allt i ett hus där halva ytan är i en källare.. som bäddat för problem om det skulle skita sig.  Det plus att Jazz nu bor här.. Då kan jag ju inte leka med ödet på samma sätt..

Så… nu är jag vuxen.. vuxen nog att se mina brister.

roligt

Det enda som jag även skall ta tag i är pensionssparandet.. det gjorde jag typ när jag var yngre och sen lade jag ner det när jag blev ensam med Junior och de 300:- jag betalade på den tiden blev för mycket och på den tiden kunde man inte välja mindre summa.   Detta sparande nu däremot skall jag vänta ett par månader med, jag vill se lite hur min ekonomi kommer se ut med regelbundenheten så att säga.. för att komma fram till hur mycket jag skall lägga undan.

One thought on “Vuxenpoäng

  1. Vuxenpoäng är inte alltid (eller till och med sällan?) roliga, men fan vad skönt det är när saker börjar falla på plats. Bra gjort! 😀

Kommentera

