Jag är Mats

Jag tog tipset av Blixt att läsa bl.a ”Hemligheten” Laddade ner den igår och lade mig tidigt för att läsa. Vanligtvis kan jag komma max 3-4 sidor innan jag blir för trött och måste sova, men inte igår. Jag kom genom dryga halva boken (och den andra halvan får jag nog läsa ut ikväll)

När jag började läsa var ju mest att lära mig hur JAZZ fungerar framför mig själv. Jag har känt mig säker på hur jag själv är.  Men jag måste säga att boken har mer handlat om hur jag själv fungerar.  Det var ju inte länge sen som jag satt och funderade på mitt ”distanserande jag” och varför min familj är kramande och jag själv blir orolig när någon vill komma innanför min mur.  I det tillfället kom jag ju fram till att min familj är lika distanserade som jag är… det är liksom i ”Iasons-släktens” egenskaper.

Men med denna bok har jag fått ett rejält Aha-upplevelse… att min mammas sätt mot mig gjort mig som jag är idag.  (Jag låg ju på barnhem det första året som jag berättat om) .. Att bristen på kroppskontakt gör att man blir på ett specifikt sätt…  Jag har alltid trott att anledningen till att man blir distanserade var att man ”lär” sig att vara det och därmed är distanserande…  Så vill inte boken förklara det och jag är så glad att jag läst detta jag läst.

Enligt dem kan man vara 3 olika persoligheter: (egentligen 4 men den 4e tar de inte upp här)

Trygg, Otrygg-undvikande, Otrygg-ambivalent.. Och ”Mats” är den Otrygg-undvikande.. o den är så sjukt klockren.  Huuugha.

image

Även om jag känner igen mig med ”Mats”  så har jag ändå kommit lite längre, för några år sen så började jag ju släppa in folk, specifikt väninnan som flyttat upp till Norrland nu.  Men hennes hjälp (utan att hon förstod det) så öppnade jag upp och märkte att det faktiskt var en positiv känsla som kom ur den.

Skall dock bli intressant att läsa färdigt och kanske förstå vart Jazz hamnar… Man kan ju ha en blandning av dessa iofs så det kanske är därför det inte är ett självklart fack att stoppa honom i såsom med mig.

Så funderar du på relationer och varför de inte klickar på rätt sätt, eller bara för att förstå sig själv.. Läs boken!!!  Själv laddade jag ner den från Bibblans e-boksavdelning. Snabbt och smidigt.

8 thoughts on “Jag är Mats

    • Jag visste ju att jag var/är sån som person men det som var mest ”aha” för mig var själva förklaringen till varför man blev sådan. Hur barn alltid hittar rätt väg för att få uppmärksamhet.

  1. Jag tror inte att man någonsin kan ‘förstå’ en annan person, utan förståelsen måste ligga hos en själv hur man själv är i förhållande till andra. Det här verkar vara ett bra steg i den riktningen. 😀

    Och ja, läser man tillbaka i din blogg så stämmer nog ‘Mats’ in på dig gällande nya relationer. Allt är jättekul i början men sedan uppkommer den ena efter den andra anledningen till att inte fortsätta och så rinner allt ut i sanden eller så avslutar du det tvärt, baserat på något som egentligen är en skitgrej men som får större proportioner för att du lägger ihop det med andra saker du hakat upp dig på.

    Och nej, det är inte menat som kritik utan är mest en observation. Och jag säger inte heller att du gjort eller tänkt fel, jag bara skriver det jag ser när jag läser tillbaka. Det är som att du letat anledningar till att avsluta och gör precis det när du hittat dem. Därför var jag så glad när du träffade Jazz och allt funkade trots att det även där fanns saker som gjorde att du funderade både en och femton gånger.

    Kram

  2. Ja, den boken är riktigt bra! Har den som ”referenslitteratur” och tar fram den då och då, speciellt när jag dejtar någon ny. Varje gång jag läser hittar jag något nytt att ta till mig av.

    Sol´s första mening är klockren: ”Jag tror inte att man någonsin kan ‘förstå’ en annan person, utan förståelsen måste ligga hos en själv hur man själv är i förhållande till andra.”
    Exakt däri ligger det jag själv arbetar aktivt med…

    Kram & stort lycka till!

Kommentera

