Nya tag.

Kände mig lite nere igår efter dagens bravader men läkarbesök som inte gav mig några svar.  Idag skall jag dock ta nya tag och försöka traska vidare så att säga.  Fick ju tipset från TaP angående typ rosenrot så jag köpte mig ett paket igår.  Äter ju sedan ett par månader D-vitaminer och jag har ju sagt att jag tar till alla knep jag kan få.

image

När man har ätit nyttigt och dietaktigt (legat på ca 1300 kalorier per dag) plus träning och ändå inte gått ner ett enda kilo så blir man lite nedslagen.  Okey, sista veckan har det inte varit någon träning men de övriga veckorna. Känner att jag tappat lusten totalt för den. Varför försöka liksom när det inget händer på vågen?!?!  Men nu har jag ju bundit mitt träningskort på ett år så jag måste ju fortsätta.. Men hade varit gott om det syntes NÅT på vågen. Och nej.. känner inget på kroppen heller, om det omfördelats typ.

Satt igår kväll och funderade på mer övervakande sätt som VV eller viktkoll.. men bestämde mig för att låta bli.. Ställde in min app på 5:2 istället och kör det istället.  Men när jag gjorde det så ställde den in 500 kalorier på 2-dagarna och 2346 kalorier övriga dagar.. Njäääää… det känns mycket??  Om jag låg på ca 1300 varje dag på 7 dagar?

Behöver ju inte ligga på 1300 de övriga dagarna men hitta något mellanläge kanske.

image

 

Pratade med mamma min igår angående mitt läkarbesök och hon var väldigt säker i sin ”Prognos” av mig.. Jag är i övergångsåldern.. Hon var ju 47 när det startade för henne och hon ”led” inte som många kan göra, lite värmesvallningar på nätterna bara men samtidigt så berättade hon att de ”problem” som jag upplever var sånt som hon också upplevde då.    Så man får helt enkelt gilla läget.  :-/ .. Nja.. så illa är det inte, jag är mer intresserad om VARFÖR jag mår som jag gör, då är det ju lättare att hantera.  Att inte veta varför man upplever sig själv annorlunda har varit det jobbigaste.

Så nu är det väl bara att ta tag i fortsättningen på sitt liv.. Den nya ”lilla svarta” är ju att vi skall bli 120 år så.  🙂

4 thoughts on “Nya tag.

  1. Angående vikten så tror jag att det är för att du har någon slags inre stress, inre oro som gör att det inte händer så mycket. När jag var alldeles för stressad, oro i kroppen, nedstämd, trött m.m. för typ 2½ år sedan, spelade det ingen som helst roll hur mycket jag tränade. Jag svullnade upp massor. Jag ”kutade” som fan på crosstrainern och inget hände. (jag stressade t.o.m på gymmet) Visserligen är ju träning som terapi för mej när jag är sur, har pms eller bara trött. (för jag blir så jävla glad) Men jag känner igen detta. Säger som ovan, mät istället. (eller skit i allt för ett tag, och bara fokusera på motion, styrka och vitaminer)
    Ännu mer vitaminer, magnesium – brist syns ej så ofta på prover (säger en person som har jädrans svårt att ta vitaminer själv, men påminner jag dej, så påminner jag mej själv) Hur mycket tränar du nu? I veckan? Blev du mätt på träning efter helvetesveckan? Inte så konstigt för jag tror att när man ej är i fas, och dessutom inte tränar regelbundet och sedan går in för att träna 7-8 dagar i sträck, så blir man mätt på det. (men hoppas att det inte är så, att du är mätt på´t alltså)
    Och ja, jag undrar också varför du mår som du gör. Trist att det inte går över. Men vi får väl hoppas att det är klimakteriet, för det betyder ju väl att du verkligen är frisk 🙂
    Kram! ❤

  2. Håller med TaP ang stress, det påverkar nå jääävulskt (därför är jag tjock som en smock just nu och det beror inte på allt godis jag äter, så de så!! 😉 ). Sen är 1300 kalorier jädrans lite om man tränar, räkna ut din BMR (http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/) vad du bör få i dig i relation till det du tränar. Jag ska äta minst 1900 kcal när jag knappt motionerar, sen lägger man på beroende på träningsnivå. Jag har lagt ner svältkurer och skit, inte undra på att energin är åt skogen om man inte får i sig tillräckligt med näring. Men visst sjutton suger det att man är en liten rulta trots ansträning. I mitt fall så slarvar jag ihjäl mig med träningen och får ingen kontinuitet nu mer.

    Angående kalorier så kan man laborera där också, mer protein, mindre kollisar osv…

    Klimakteriet, olika brister kan spela in, hormonellt och så vidare kan vara orsaker. Vissa följer helt enkelt inte regelboken hur det borde funka.

    Kram

  3. Du får många goda råd här. Men det jag tänkte är att det är väl inte så konstigt om du inte har så stor ork med tanke på att du säkert oroat dig/lagt mycket energi på din relation. Sånt kan ju suga musten ur en. Sonen har precis genomgått en skilsmässa, och han har varit helt slut ett bra tag.
    Bara en tanke som jag fick. Håller tummarna för att du ska få tillbaka energin (och tappa de kilon du föresatt dig) nu när våren knackar på dörren.
    Om du vill testa LCHF (jag har ätit så i ca 4 år, tycker det är toppen) så rekommenderar jag bloggen halvalindha.se där man kanske kan få inspiration. En sak jag gillar med LCHF är att det ger ett mycket jämnt blodsocker, vilket gör att humöret också ligger på en bra nivå mest hela tiden. Den där hungerpaniken infinner sig aldrig numera för mig.
    Lycka till!

Kommentera

