Semestertrippen

Vi sätter oss i bilen i måndags för några dagars semester tillsammans. Första stopp är en liten by vid namn Arild där jag hittat en vingård. Då vi var tidiga så körde vi in i byns hamnområde och redan där får man en känsla av lugn. Men hur svårt är det att känna den med vyer av hav, halmtak och fiskeredskap?

image

image

image

Vi kör sedan in på vingården och vi fick veta av ägaren att just denna vecka är det lugnt, att de flesta semesterfirarna har åkt hem och att det är typ vi och några tyskar. Vi blir serverade otroligt gott bubbel och rose. Deras egna såklart. Deras mat var GUDOMLIGT gott dessutom. Att sedan få vara på detta lilla paradis gjorde gott för själen. För Jazz som annars är rätt uppe i varv så var detta precis vad han behövde, såg verkligen att han gick ner i varv. En promenad på kvällen i sensommarkvällens sken var balsam för själen.

Detta var verkligen en litet paradis. Vi var överens att vi kommer tillbaka vid något annat tillfälle.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Dagen efter beger vi oss till ett ställe som jag fick tips av Ranglig – Höganäs Saluhall. Jäklar anamma vilket ställe säger jag bara. Jag hade bokat bord till en sommarlunch på det stället, okey den kostade 220 spänn per person men ack vad det var värt det. Saluhallen låg i samma byggnad som andra små hantverksbutiker vilket gjorde detta till en härlig avstickare
image

image

Vi kom sedan till Helsingborg, ett ställe som jag varit i en gång,då på vintern och fick då inte denna upplevelse. Jag har hittat den lilla staden son jag kan tänka mig att flytta till om jag skulle få för mig att lämna mitt Göteborg. Sicket underbar liten stad. Me like. ☺ Ett centralt hotel hade jag bokat vilket var trevligt, hade inte skadat med AC eller bättre luft eftersom vi höll på och Svettas ihjäl första natten. Fönster på glänt och en fläkt gick hela natten. Fönster mot Järnvägsgatan och det var ett jäkla liv hela natten. Nu är vi ju inte känsliga för ljud så det funkade för oss.

Vi promenerade en hel del där när vi väl var där. Stannade till lite här och där och tog en öl eller något att äta. Perfekt väder så här i semestertider.

image

image

Vi tog en vända till Helsingör och även här blev jag så snopen. Blev kär i detta lilla underbara ställe. Liten pittoresk citykärna med kullersten och ett myller av folk. Inte mycket danska man hörde där dock. Haha. Svenska turister blandat med tyska.

image

image

Vi hade fått tips att även besöka ett fik i Helsingborg och då min darling bara älskar fik så var detta ett måste. Ebbas fik. Hur häftigt är det inte att inreda ett fik i ren 50-tal stil.

image

image

image

image

Sista kvällen så bestämde vi oss för att äta middag på hotellets bar. Att äta hotellfrukost och sedan lunch på stan gjorde att man inte alltid var väldigt hungrig på kvällen. ☺

image

Det var dock inte lika kul att komma hem till röran. Hade förmanat ordentligt innan vi åkte hemifrån… jo tjena liksom. Junior hade missat att vi skulle komma hem igår redan. Jaja…. kommer ju fortsätta att messa kvällen innan man kommer hem, vilket jag Inte gjorde denna gång.

image

När tvättmaskinen var matad, vi hade plockat undan allt från röran så satte jag mig i skuggan i trädgården o njöt.

image

Fredag idag. Vi har bokat bio ikväll. Ja jag vet att det är galet…som kompisen skev igår ” bio går man på när det regnar” haha…. men så blir det och innan stannar vi väl till på kalaset en stund. Imorgon har jag tänkt ta mig ner igen. Då för att se Stefan Andersson som spelar.

Sen är helgen strax över. …… på måndag börjar jag jobba på det nya jobbet. Nya utmaningar.

2 thoughts on “Semestertrippen

  1. Arild är himla fint, där vill jag ha sommarstuga! Saluhallen är också fantastisk! Ebba’s fik är mysigt (faktiskt så har ”mannen” där varit min engelsklärare för hundra år sedan), ser att du fart runt bland mina områden. 😉 Trevlig helg!

Kommentera

