Att ha fått ett spel

i fredags så fick både min nya chef och några kollegor se mitt temperament.

Anledningen var helt enkelt att det dök upp ett case som vi inte hade gått genom innan, och istället för att någon skulle visa mig hur jag skall göra, eller VAD jag skulle tänka på så reagerade de med axelryckning.

När jag frågade sa alla typ ”ja JAAAAAAAG har ingen aning”….    Jag fick ringa kunden och fråga saker som leveransadress, fakturamärken, tid för leverans osv…. jag fick ringa honom fler gånger  Skitmycket att göra och de lämpade det i knät på mig.    Det brast när den ena kollegan (som är konflikträdd, lat och långsam) sa till mig att ringa kunden IGEN för att fråga något som jag tyckte hon hade kunnat berätta för mig innan sista gången jag ringde.  Hur oproffsig låter man inte om man ringer upp kunden 4 ggr angående hans order liksom?

Jag spände de nu svarta ögonen i henne och röt till.

  • MENAR du att jag skall ringa honom IGEN????  Du kunde inte ha tänkt på att informera mig detta INNAN jag ringde förra gången?

Hon stammade något svar och jag blängde grinigt på henne för att sedan sätta mig på min plats och ringa upp den stackars kunden igen.  Precis när jag tar på mig headsetet säger min chef (som sitter mitt emot oss)  ”vad är det som händer?”  Just då var jag så arg så jag skakade och tänkte att detta får min kollega svara på.

När jag sitter där och pratar med kunden,  så kommer min gamle chef förbi och när mitt samtal var slut så börjar hon prata med mig om ett ärende som jag kontaktat henne om innan.  Jag säger till henne kort att jag löst det och att jag inte hade tid med henne.  Hon svarar attt ”Ja, okey, du vet vart jag finns om du vill ha hjälp” som jag svarade att jag vet detta.

Ärendet klaras av och mitt humör gick snabbt över (som det brukar) och så även min kollega.  No hard feelings liksom.

Men på väg hem från jobbet fick jag sånt dåligt samvete för min f.d chef, att jag var så kort i tonen.  DET var inte meningen.  Så jag skickade ett sms till henne att jag bad om ursäkt för min ton men att jag hade skällt ut min kollega.   Klart min gamle chef ringer upp och frågar vad som hänt.  När jag berättad dock så var hennes första fråga.  VAD SA CHEFEN???” ….. Inget var ju svaret då,

Det som var roligt dock var att hon inte hade känt av den korta tonen alls, utan mer att jag satt och pratade med kunden där språkförbistringen gjorde att jag inte var helt på soliga sidan, så att säga…… haha…  det var komiskt.

Idag kände jag dock att jag ville prata med chefen om vad som hände i fredags så när lunchen börjat och hon och jag fortfarande satt kvar i lokalen så tog jag tag i tillfället.  Går in till henne och säger till henne att jag hoppas att allt är okey, att jag och kollegan är okey med varandra. Att jag blev riktigt arg och varför jag blev arg.  Hon sa att huvudsaken att vi löste det. Att hon var orolig att jag kanske hade önskat att hon skulle gripa in.  Men jag sa att jag kan ta mina fighter själv och att vi gjorde det.  Poängterade att jag HAR temperament men jag är allt annat än långsint.och det gick över fort.

Jag känner mig stolt över mig själv – att jag faktiskt tar tag i alla gupp som dyker upp med tiden. Att stå för ens beteende, ens åsikter och så…

Efter jobbet körde jag den andre kollegan (som jag gillar!!)  till sin buss… O vi skojade om att det imorgon är tisdag.. våra djävulsdagar numera..hur vi skulle vila och ta tag i dagen imorgon…: Så säger hon

 – Ia  – jag är så glad att du är som du är, att du är sådan som verkligen säger ifrån när du inte accepterar något, eller det att du kan ta kritik.  att du inte är sån som blir sur om det är något som blivit fel. Det är så skönt att det inte bara är jag som har åsikter när det är något som inte funkar.

Min självklara reaktion är ju att HUR skall jag lära mig om man inte får veta när man gör fel?? Och enda anledningen till varför man säger ifrån ibland är ju för att man skall utvecklas – för att göra sin situation bättre.

Men som sagt… nu har de fått sett mitt temperament.  🙂  Och ännu har jag inte fått sparken.  🙂

Vi är rätt lika hon och jag. 🙂

One thought on “Att ha fått ett spel

  1. Man bör få bli arg ibland när saker och ting är fel och man inte får den hjälp man behöver. 🙂
    Trevlig Fredag!

    P.S. Jag hade mitt utbrott igår på arbete. 😉

Kommentera

