Det växer

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.3014195-se-filmen-dar-goteborg-vaxer

Ursäkta att det är en länk och inte inlagd direkt men jag sitter på mobilen och har inte förstått hur man lägger in en filmsnutt

Jag såg denna i morse och kom att fundera.. vad tycker jag om detta egentligen?

Jag är en av dem som fastnat i frustrationen hur Göteborgs Stad har hanterat trängselskatten. Att den skall bekosta en del av detta. Att det blev en folkomröstning om detta där svaret klart och tydligt är att vi inte vill ha skatten och att de därmed körde över oss ändå och behöll det. Detta kostade därför ännu mer och hade varit bättre om de istället klappat det och att att så här blir det Punkt.

Missförstå mig rätt… jag är för trängselskatt men inte i den form vi har den. Att vi har det i centrala stan är självklart för mig men att lägga den på E20 o E6 som man inte får betala när man bara kör genom… inte ens i närheten av kärnan.

Varje dag kör jag från ena sidan av stan till andra sidan av stan. Kör inte inne i stan utan använder mig av europavägarna och får därför betala strax under 1000:- per månad för detta.

Jag inser självklart att det är ett fritt val. Vi kan åka kommunalt istället och komma bort från denna kostnad. Men kommunala trafiken är inte lika bra som i sthlm till exempel. Jo om man bara skall in till stan men vi som skall vidare blir det lite värre.

Nej det bästa hade varit att vi höjer den kommunala skatten lite istället så ALLA får vara med och betala för att vi skall göra våran stad lite bättre och finare. Men det går ju inte för då blir det ramaskri.

Men tillbaka till trängselskatten. Den slår ju hårdare på den som tjänar mindre. En ensamstående kvinna med mindre lön slår det ju mer på framför en man som har hög lön och kör värstingbil… Jojo. Undra om folk tycker jag har fördomar nu.

I dagsläget klarar jag av denna kostnad men klart jag kommer få tänka om den dagen vi får högre hyra.

Men …. tillbaka till filmklippet. Det kan bli en fin pensionsålderstid man får i denna stad. Att gå och flanera i.

One thought on “Det växer

  1. I Stockholm la man först trängselskatten på så vis att det skulle kosta mer att åka genom stan än att åka runt, på den tiden bodde jag i stan och fick betala för att åka ut från stan och hem igen… förstod inte tanken med det. För mig blev det billigare att åka runt som en galning inne i stan än att lämna den. Nå, det räckte inte så nu får man betala för att åka på Essingeleden runt stan – det har inte påverkat köerna alls. Jag lider inte så mycket av det för jag använder sällan bilen (bor i förorten) utan åker kollektivt men jag tänker på folk som måste ha bilen – vad kostar det för dom? Använder jag bilen i tjänst betalar företaget trängselavgiften. Det dyker upp små summor på min e-faktura ibland när dottern använt bilen men det handlar om ca 200 i månaden.
    Vad gäller kollektivtrafik är det samma sak här – ska man in till stan funkar det jättebra men ska man tvärs över så vinner man enorm tid på att ta bilen.

Kommentera

