Små steg mot nöjdhet.

Igår fortsatte vi vårt fixande o trixande. Små steg för att göra detta till VÅRT hem. Och då menar jag att vi båda får ha något att säga till om.  Jag har ju berättat om hur olika smak vi har. Både från stil och hur saker skall sitta placerade

Men först gick jag genom blommorna. När jag flyttade hemifrån så hade jag massor av blommor, man tog ju sticklingar till höger och vänster och fick dem att växa sig starka. Numera så har man ju mindre o mindre olika sorter och man slutat med att knööööö in blommorna till höger o vänster.  De sista åren har jag haft mycket orkidéer,  konstigt nog har jag fått den att blomma typ jämt.  I detta hem dock så har de typ bara ”dött” Ser skittråkiga ut. Inte bara att det inte blommar utan att bladen är helt färglösa.  Jag tror att det handlar om solen som gassar. De fönstren som jag har mest blommor är ju de som solen gassar som mest. Så igår fick de flytta in i badrummet för att se om de kan hitta livsglädjen igen.

image

Någon som däremot kommit tillbaka till livet är pelargonerna som jag köpte för några veckor sedan och typ tappade livsgnistan

image

Från fina knallröda blommor till noll blommor till nya röda blommor igen.

När det handlar om kompromissande oss mellan så fick vi upp tavellisten i köket. Hans kompromiss var att det blev en lång list då han hellre ville ha fler små som hängdes på rad.  Min kompromiss var att den långa listen hamnar så pass högt upp. Under den skall det sedan hänga en griffeltavla enligt Jazz. 

image

Förutom kompromissande så blev det tvättande för mig och han hängde upp kökslamoan och monterade en persienn i ett av vardagsrummet.  Sen samlade han massa poäng hos mig när han fixade torktumlaren i tvättstugan. Han kommer då även samla massa poäng hos granndamerna då den maskinen stått där och helt obrukbar. Han som bodde här innan har tydligen lovat o fixat det med hyresvärden men inget har hänt.  Jazz har även fixat gräsklipparen som stått i förrådet för den funkar inte. Det finns en elklippare som används men som tydligen är liten o jobbigt med sladd.  Jazz har som sagt gjort damerna glada. Klipparen är ju något som mest Jazz använder sig av (av oss 2) men att han fick till torktumlaren gör mitt liv så mycket enklare. )

Kvällen spenderades i soffan o kollades på Eurovision som alla andra.  Eller som de flesta förstås.

Vinnaren var INTE en av mina favoriter.  Punkt. 

4 thoughts on “Små steg mot nöjdhet.

  1. Just orkidéer verkar bli lite ledsna i fullt solljus. Mina bor nu i norrfönstren då de, precis som du beskrev, började vissna, bruna blad.. ny jord och lagom vatten så mår de bra igen 😊 lycka till med dina blomster

  2. Ser ut som om du kanske skulle ta och plantera om dem och klippa ur rotsystemet lite, verkar lite trångt i krukorna 🙂 Har du skog intill kan du plocka lite björnmossa och pilla in emellan – det är antiseptiskt för dem och håller fukten i barkjorden. Mamma det är lite sport här hemma att få alla att blomma om (eh.. tror jag räknade till 40 st eller nåt) så det är ett pyssel och bärande upp och ner och spola igenom. Sedan är det kanske luften i lägenheten och annat som spelar in. Vi hade Saint Paulior när vi bodde intill järnvägen i stan och jädrar vad de växte, men när vi flyttade till landet ville de inte alls, trots att det var samma läge på fönstret. Tog flera år innan de kom igång igen. Tror det var för ren luft här 🙂 Ni har i allafall en härlig lägenhet!

    • Jo det där med att plantera om dem har slagit mig många gånger under åren men då de blommar, blommar o blommar igen har jag känt att det inte behövdes för de trivs ju tydligen. Nu dock. … blir nog att ge dem mer att växa i. ☺

Kommentera

