Gå hem o sov på det.

Det har hänt lite nu. Klart att det är bland annat mig det handlar om. Min känsla för arbetsplatsen fick sig en törn pga hur det kom fram.  Inte från min chef,  inte från någon alls på min arbetsplats utan för att Unionen ringde mig.  Ett akut möte med min chef som jag bad om efter där jag fick ventilera min besvikelse. Ett akut möte som hon sedan fixade med mig, henne o vår HR där HR förklarade hur och varför de kommit fram till det.  De tar ännu en gång upp vikariatet som jag redan sagt innan att inte var intresserad av.

Jag är inte dum… visst att jag vet att de vill ha mig kvar.  Jag är en stor fördel för det företaget. Det har framkommit på många olika sätt.  Men känslan av att de vill ”utnyttja” mig är stor. Att de vet att det blir katastrof när jag går om en månad då.  När jag förklarade hur jag tänker,  om att jag tackade nej för det jobbet som de ringde om som var per omgående som jag tackade nej för, o sen att jag inte fick vara ledig förra torsdagen när jag skulle på anställningsintervju så säger HR direkt.  Att jag får en deal att jag får gå på anställningsintervju när jag behöver (med planering alltså) plus att jag får gå på dagen om jag behöver.  Mot att jag tackar ja på vikariatet. 

Jag bad om att få tänka på det.

Dag 2 o jag har pratat med Unionen om vad som händer om jag tackar nej, jag har pratat med min familj. O jag är hur velig som helst. 

VET INTE VAD JAG SKALL GÖRA!!!!!

Jag inser att det är en bra deal ..Men känner mig så förbaskat besviken om hur detta hanterats o jag vet inte om jag orkar jobba på så jäkla hårt och intensivt som jag gjort innan.  Mitt förtroende har fått sig en rejäl törn.

6 thoughts on “Gå hem o sov på det.

  1. Är du uppsagd pga arbetsbrist har du alltid rätt att söka jobb på din arbetstid utan löneavdrag. Med söka jobb räknas t ex att gå på intervju, till TRR osv men inte att sitta och slösurfa efter jobb.

    Om du tackar ja till vikariatet så fundera på om det ska vara uppsägningsbart. Skriv i så fall in i anställningsavtalet att du är anställd från och med den, dock längst tom den yy. Uppsägningstiden är i så fall, om inget annat anges, 1 mån för både dig och arbetsgivaren. Står det bara att du är anställd från och med xx till yy så kan varken du eller arbtsgivaren bryta vikariatet.

    Om det är tufft i din bransch och kanske också extra svårt att få jobb så här i semestertider och om det är ett längre vikariat, om kanske minst ett halvår, så skulle jag ta vikariatet men säkerställa att det är uppsägningsbart.

    • Jag bara HOPPADES att jag skulle höra av dig ju. 👍 Dina tips är guld värda. Det är inte svårt att få jobb i min bransch tydligen. För på dessa veckor har 3 stycken bjudit in mig på intervju.

  2. Ja, tyvärr har jag inga råd alls att ge 😕 hade nog varit lika velig jag… Men vilken sits! Fruktansvärt hur de har behandlat detta. Och jag håller med Jazz i det han säger att jobbet har sugit musten ur dej. Från dag ett har det varit stressigt och veligt. (Jobbet alltså, du förstår vad och hur jag menar) jag hoppas bara att det blir bra. Att du gör ett bra val. Oavsett hur du gör. Puss.

    • Hör av dig om du vill ha mer tips 🙂

      Det största tipset jag har är ändå att säkerställa att du jobbar på ett företag med kollektivavtal. Det är i alla fall någon slags kvalitetsstämpel och förhoppningsvis också en garanti för ordning och reda. För dig som anställd innebär det att du t ex får tjänstepension, högre sjuklön och ersättning för ob.

      • Nästa företag blir med kollektivavtal. Absolut. Fick dock höra att vi ändå var kopplad mot Trygghetsrådet. De hade gjort det med lagerpersonslen som har kollektivavtal o vi blev tydligen påhängda på det. Bra att höra.

Kommentera

