Beslutet är taget

Snacka om att de blev tagna på sängen. VERKLIGEN.  Efter mitt beslut så låste de in sig på konferensrummet, min chef, HR, VD och ägaren.  De var så SÄKRA på att jag skulle nappa på deras förslag. De inser att när jag slutar så kommer hela avdelningen kollapsa

Som ni förstår så sa jag Tack men nej tack.

Jag förklarade lite hur jag tänkte, att om det hade handlat om att jag har svårt att få jobb så skulle jag ha valt annorlunda men jag är rätt säker på att det finns annat jobb därute som har mitt namn på sig  Jag förklarade att detta trots allt satt ett litet moln över företaget i mina ögon. Samtidigt som jag verkligen tryckte på att jag verkligen gillat att jobba där. trots stress och sånt. Trots att jag bara känt mig harmonisk i 3 månader av snart ett år.  Jag förklarade att OM jag hade känt mig mer trygg hade jag kanske tackat ja, men då ingen egentligen vet hur situationen ser ut i höst. Min kollega som är pappaledig i 3 månader till och som ändå kommer hitta annat jobb, min andra kollega som är borta i 2 av veckans 5 dagar pga sin utbildning. Han kommer se sig om efter att få jobba mer på heltid med det han utbildar sig på.   Då arbetstrycket är så förbaskat hårt så är det viktigt att alla jobbar åt samma håll.  Där kommer mycket falla på mig.

Döm om min förvåning när HR säger sedan.

Men IA – vad skulle du säga om jag skulle gå en extra vända med vår VD för att se om vi kan häva ditt varsel?

Jag blev helt paff och svarade typ så… Att detta alternativ aldrig ens funnits på min hjärna och därför kan jag inte svara på det.   Samtidigt tänker jag ju att då detta bara är ett varsel så kan de säga sen att de släpper det och vips så sägs jag inte upp.  Inte fasiken säger jag upp mig själv om jag inte har ett annat jobb.  Men det får de komma på själva. Blev bara så paff när hon sa så.

Jag tog även upp just att jag jobbat så förbaskat hårt, stressmässigt och att jag tycker det är fel att köra slut på folk på det sättet, speciellt eftersom man inte får jobba övertid. Att jag som inte är rädd för jobba hellre hade velat jobba någon timme här och där när jag själv vill för att komma ikapp inte fick det.  HR´s förvånade min – får vi inte det???
Jag förklarar att denna jobblast som vi har men ingen chans att återhämta sig eller komma ifatt gör att det som blir lidande är just min EGNA del.. Jag ser till att vi kommer genom det dagliga (nätt och jämt)  men alla ärenden som jag lovar kunderna att återkomma dröjer. Jag förklarar att jag fortfarande har ärenden från FÖRRA veckan som jag inte hunnit ta tag i.  Detta påverkar MITT rykte.  Det rykte som de sett på kort tid som är utmärkt eftersom många av våra viktiga kunder ringer MIG direkt istället för ringer slingan.

När allt är färdigt och de inser att de inte kan påverka mig mer så säger HR

– Och slutar du nu på dagen alltså?

Jag hajjar till, min chef hajjar till…  Nej absolut inte.  Jag har 1 månads uppsägningstid och tänker självklart jobba den.  Att på dagen-dealen var ju om jag skulle ta vikariatet vilket jag tackade nej för.   Min chef utbrister. ”Men Gud HR vad du skrämde mig nu”

Jag går ut och sätter mig och jobbar.  1 ½ timme senare kommer min chef ner på avdelningen.  Min f.d chef som jobbar vägg i vägg med konferensrummet berättade sedan för mig om att alla hade låst in sig där efter att jag gått.  Krismöte utav dess like

DE VAR SÅ JÄKLA SÄKRA PÅ ATT JAG SKULLE SÄGA JA

En stor sten lämnade mina axlar, min f.d chef som jag varit ute på lunch 3 av veckans 5 dagar, som jag ringt mellan varven för att uppdatera vad som hänt sa till mig igår när vi står i lunchrummet då jag meddelade henne vad som hade hänt i konferensrummet.

-Du ANAR inte vilken grej du kört igång här nu (positivt sett alltså)  Att med ditt sätt ändå tydligt talat om för ledningen vad detta innebär, att du så rakryggat tagit ditt beslut, att du varit så proffsig hela vägen ut.  Jag är stolt över dig IA.  På ditt snart 1 år här har du visat dem vad riktig kundvård är, hur man är som kollega och anställd.  De inser detta nu, när det är för sent. De inser vilken kaotisk tid det kommer bli här på företaget när du går.

Jag åker hem efter jobbet, sätter mig i trädgården med Jazz och mår BRA

Så här efteråt det är gjort – så känns beslutet helt RÄTT

 

12 thoughts on “Beslutet är taget

  1. Om de kommer tillbaka och erbjuder dig bättre villkor (läs: högre lön) om du bara tackar ja till omplaceringserbjudandet, skulle du ta det då?

    Den arbetssituation som du beskriver är inte bra. Det låter som om det finns en hel del att göra där.

    Jag tycker det låter märkligt att du skulle bli arbetsbefriad om du tog omplacering men inte om du tackar nej. Om jag skulle vara dig så skulle jag försöka få bli arbetsbefriad och även få lönen avräkningsfri, dvs att om du får en annan inkomst under din arbetsbefriade tid så får du behålla lönen från båda arbetsgivarna. Ett alternativ vore att du fick längre uppsägningstid. Men allt är en förhandlingsfråga och inget krav.

    • Pengar är inte allt utan det handlar mer om min motivation för att jobba där. Så aktivt som jag gjort innan vill säga. Sen är det skitjobbigt att få det att gå ihop med att kunna gå på intervjuer. Låter ju så gentilt att jag får gå på intervjuer men det är ett jäkla planerande eftersom vi är så få. Jag vill ha så kort uppsägningstid som jag bara kan. Hur konstigt det än låter. Jaja. Vi får se hur detta slutar.

      • Jag skulle hellre ha en lång uppsägningstid och arbetsbefrielse än en kort. Särskilt så här års…. Lite gratissemester är ju aldrig fel. Inte heller lite flis i plånboken och mindre stress att jag måste hitta ett nytt jobb pronto.

      • Jo. Men hur skall jag få dem att se fördel med det? De behöver ju mig jobbande där tills jag får tag i annat. Alltså inte betala min uppsägningstid och samtidigt att jag inte är där. Eller så missförstår jag totalt här.

  2. Nejdå, du missförstår mig nog inte.

    Om de behövde dig, så skulle den tjänst du har idag vara kvar. De har genom att ta bort den bevisat att du inte behövs. Att de skulle få ”betala” lite extra är något som de (kanske) vill göra för att du är du. Och också som kompensation för att de gillar dig…

    Den här diskussionen och också argumenten för varför du skulle få mer än lag och avtal, får facket ta med din arbetsgivare. Det är det du betalar medlemsavgiften för (bland annat).

Kommentera

