Tankar om vänskap

Efter helgen som swischade förbi så har tankar om vänskap dykt upp i mitt huvud. kanske inte så konstigt pga mitt möte med min barndomsvän som gifte sig.

Vänskap – ny vänskap såsom med min värdinna SOL.. ja inte ”Ny” så för vi har några år på nacken nu och vi har hunnits träffats några gånger. Lite avstånd men inte för lång för att ändå kunna ta en helg då och då.  Vi var rätt överens om att det är en fin vänskap vi har som vi får vårda.  Där känner jag att vi är på samma nivå dvs att vi vårdar den på samma sätt.  Livet går vidare men vi försöker ta oss tid att ses.  Det känns tryggt och en sån slags vänskap som jag värderar. Den som är på lika villkor

När det gäller gammal vänskap däremot så blir det ju inte annat.  När man känt varandra så länge som man har så hade det varit konstigt om man alltid var på samma nivå. När man känner varandra så bra som man gör så är det inget som man tar personligt och skulle man det så får man ta tag i det.  Det är det som jag ämnar göra med en av mina vänner som jag skulle träffa när jag var uppe hos Sol för Powermeet.  Förutom Sol och min barndomsvän som gifte sig så fanns det 2 andra barndomsvänner som bor där uppe. Det är dessa två som jag brukar åka och hälsa på när jag är där uppe.

Den ene (min spanske väninna) hade jag redan haft en diskussion med innan, att det ev skulle bli svårt att få till det då hon jobbade den helgen men skulle försöka komma från (hon bor ju i ett samhälle en bit från men jobbar i närheten av Västerås)  Vi hade kontakt under helgen och vi kom fram till att vi fick avstå från det denna gång.

Den andre däremot, hon skulle få hem sin son under helgen men sa att hon skulle lösa att komma in innan han kom hem. Dvs fredagen.  Sagt och gjort, jag hade kontakt med henne flera gånger för att meddela vart vi var och vart hon kunde hitta oss. Fredagen blev ju lite lättare att säga precis vart vi var, vid speciella tidpunkter – pga fincruisingen och sedan när vår barndomsvän gifte sig (hon kände henne med men inte lika mycket som jag)  Senare på fredag när vi satt på ”Vikingens PowermeetPlats” så pratade vi sista gången, då hade hon ”varit på väg” i flera timmar och bestämde sig för att inte komma utan istället komma på lördagen innan sonen kom hem istället.   Just då blev jag rätt trött på henne så jag svarade kanske inte ordagrant men nåt liknande som ”what ever”

Det som gjorde att jag blev lite lack var inte att hon inte kom…. utan att hon faktiskt befann sig på Powermeet utan att ta sig till det stället där vi fanns.  Vi träffas ju inte för jäkla ofta. Från första bilden på FB 1530 till hon vid sista samtalet 21,40 meddelade att hon inte skulle komma…. (då hade hon varit på väg sedan 20 från det stället hon befann sig)  Sista samtalet hörde jag att hon var rejält dragen.  Redan där förstod jag att hon inte skulle komma på lördagen heller så jag räknade inte med det. Dagen efter så hörde hon av sig o sa att hon blivit magsjuk.. ”fiskburgaren från MC”…. ähhh.. alkoholen svarade jag.

Jag räknar inte med alla människor vill träffa mig när jag vill… men tycker ändå att vissa närmre vänner skall engagera sig mer än hon gjorde.  Hon har varit hos mig 1 ggn sedan vi hittade tillbaka till varandra igen efter år och jag har varit hos henne 4-5 ggr de sista åren. Hon lånar pengar av mig nästan varje månad ((hon sitter med dålig ekonomi såsom jag gjorde när jag var ensam vilket jag gärna hjälper henne när/om jag kan. Lite betala-tillbaka för vad hon hjälpte mig med förr)

Så ja.. jag blev besviken av hennes sätt… skall ta upp det med henne sen.

Jag skall i alla fall se till att träffa väninnan som gifte sig – vi fick ju typ 3-4 minuters snack där…. hon bjöd ju hem mig o Jazz men skall ta mig dit själv först då jag gissar att mycket kommer vara minnen, minnen, minnen som vi kommer prata om.  Efter semestern skall jag snacka med henne o göra upp när det kan passa och boka tågbiljett och åka upp.  Minnena kommer väl förhoppningsvis att rinna över med tanke på att de köpt hennes barndomshem. Mycket tid har man ju spenderat där.

3 thoughts on “Tankar om vänskap

  1. Så himla tråkigt med ”den där”. Har haft det samma med en … har inte sett/hört ifrån henne på flera år … kasst. Men det var nog mer jag som sade upp bekantskapen då hon hade samma beteende som din väninna … både med det ena och andra + pengalån genom de gamla åren som vi umgicks … inget fick jag i gengäld, inte ens liten hemmamiddag som knappt kostar en krona, ingen återbetalning heller. 😒

  2. Jag har en del vänner som jag hängt med 30-40 år och som står mig nära. Jag har absolut inga förväntningar på dem. Sånt förstör vänskap. Och jag slutar alltid att umgås med folk som ska ”prata” med mig om saker jag gjort som dom tyckte att jag borde gjort utifrån deras förväntningar. Och ändå är vänskap så mycket enklare än relationer. Jag har världens bästa vänner.

  3. Jag hade helt enkelt tvärt slutat med utlåningen. Om hon undrar varför skulle jag bara säga att jag inte har möjlighet att låna ut och utan att gå i diskussion. Med det beteendet så är hon inte ens värd en diskussion.

Kommentera

