Avanza. En ny värld. 

Nu i dagarna gjorde jag något som jag aldrig ens tänkt tanken på innan. Öppnat ett konto för att spara i fonder o aktier 
Allt började egentligen med Lindex. Ja Lindex, inte index.  Jag sa ju på skoj att man borde köpa aktier i Lindex nu. För i höst kommer de ju göra något som de är först med. Något som många människor velat ha länge.  Att de är först av kedjorna som kommer ha stora storlekar på alla deras kläder.   En drös med folk kommer börja handla hos dem. De kommer få så mycket nya kunder, lokala kunder. Dvs kommer det gå bra för Lindex är min Enkla slutsats.  

Jag började tänka lite mer på detta… hur gör man ens för att köpa aktier. Läste på lite o valde att öppna ett konto hos Avanza och började leta. . Men inte fan hittar jag de aktierna (har fortfarande inte hittat dem)  och jag började tänka att Nähää och började lägga detta åt sidan. 


Men då jag är mitt i längtan efter vår resa om ca 1 vecka så är det mycket resande i min tanke. Min syster som har svart bälte i resande berättar att hon skall åka bort när hon fyller 50 år. Inser att jag själv fyller 50 om lite mer än 2 år så bestämmer jag att även jag skall resa bort. Japp. Men då behövs det pengar. Så jag började tänka på fond o aktiekontot igen. 

Så igår satte jag in en mindre summa (för att se hur det fungerar ) Aktiverar ett månadssparande där jag skall spara (inte aggressivt) för att ha för min tripp 2018. Förutom min månadssparande skall jag lägga in lite pengar då när jag har lite över.  

Känns riktigt bra faktiskt. 

6 thoughts on “Avanza. En ny värld. 

  1. Jag som har noll koll på pengar började spara för några år sedan i olika fonder och helt plötsligt har jag en sexsiffrig summa. Jag häpnar! Slösa goes ordentlig 😊

      • Jag tänkte inte röra pengarna förrän jag går i pension. Jag har ett annat sparande för resor och mitt slös med mastercard… Ni måste jag börja spara till en månadsresa till Asien nästa år plus en kortare sommarsemester med sonen + bloggeresan till Budapest i oktober. Men att spara just för resor är kul!

      • Pensionssparar gör jag sedan ett tag. Har sparat tillsammans med Jazz för resan som är i ankommande men känner att jag vill spara för 50år själv. För hemma skall jag INTE vara. ☺ Men håller med dig… det är roligare att spara för resor än för pensionen (även om jag ser fram mot att bli pensionär. Haha)

Kommentera

