Fortfarande som semester

Min andra dag på fjärde veckan nu – som arbetslös – men det känns fortfarande som semester så ännu är jag inte stressad.  Däremot kommer det ju upp lite då och då hur ovan man är att inte jobba.  Ta till exempel med inkomsten, trots strulet med min f.d HR som inte tydligen inte förstod hur ett riktigt arbetsgivarintyg ser ut så är alla papper inne hos Arbetsförmedlingen och A-kassan och min inkomst är garanterad.

Idag fick jag mitt första meddelande om min första utbetalning som skall komma nu på torsdag (måste komma ihåg att godkänna ”korten” rätt tid för jag vill gärna ha pengarna i slutet av månaden)  Ser då att jag bara får den delen som är a-kassa.   Inte någonstans under vägen då jag lusläst all info har jag fått instruktioner om vad jag mer bör göra.  Dvs Inkomstförsäkringen.  Har läst någonstans att man observera att dessa betalas av 2 olika instanser.  Men ingenstans står det att man skall ”ansöka” om den delen.  Gick in på Unionens hemsida och fick leta lite för att hitta en länk där man ”ansöker”…  men inte ansöker via nätet – nejdå – man skall skriva ut ansökan och sedan skriva ut den och skicka tillbaka det till dem. Känns helt galet med tanke på att man använder Bank-Id på många olika sätt.  Jag har fasiken ingen skrivare heller (den gick i graven när vi flyttade sist, då jag jobbar jobbade på kontor och har möjligheten att skriva ut div. på jobbet)  Det blir att åka förbi AF och låna deras dator och skrivare när Jazz kommer hem.  Dvs om lappen kommit från dem då de redan in ansökansfönstret meddelade att det kan ta upp till 24h för att få det skickat via mail.

Mer då – ja igår så blev jag förvånad att jag hade en blomsträng på en av mina svärmorstungor.  Fick ju 2 stora av min f.d chef så hon skulle flytta och behövde bli av med blommor.  Väl hemma planterade jag om dem.  Av 2 stora blev det nog 6 nya blommor.  Nu en med BLOMMOR.  Läste först om det – var osäker om det var blommor eller ogräs  🙂  Det var tyligen blommor, läser folks kommentarer och vissa tycker de luktar gudomligt och andra tycker det luktar apa.  Återstår att se.

Sen bestämmer jag att överraska Jazz med mat på bordet när han kom hem… TacoStroganoff –  Smakade precis vad man tror.  Funkade bra.. dessutom lite nyttigare än med massa grädde.  Det var med creme fraise istället.   Det funkade.

Kan säga att han blev glad när han kom hem.  🙂

 

Idag då…. hmmmmm…… Jobbkoll gjord ….. Ingen Sol ute ….  Netflix kanske?

 

 

 

Kommentera

