Som en oas i orkanen

Oh NEJ – så illa är det inte … såklart…. Men jag har varit lätt irriterad när jag fick reda på att jag måste ansöka om inkomstförsäkringen.  Det kom jag på i veckan när jag fick informationen om utbetalningen från A-kassan första gången och insåg att det är lite för lite pengar.  Jag tycker att jag fan har lusläst alla tänkbara sidor, länkar och informationsflöden för att vara så förberedd som möjligt för att få igång själva ekonomin som arbetslös.

Först så strulade ju fröken HR till mitt arbetsgivarintyg 2 ggr innan det blev helt rätt.  SIsta gången gick hon via arbetsgivarintyg.nu och aktiverade den där och allt blev bra och min A-kassa blev godkänd och jag kunde börja stämpla.

Men tillbaka till strulet –  kollade överallt på min inloggningssida och ingenstans står det något om vart jag missat en väsentlig del i det hela. In på Unionens hemsida och vips, där fanns det en länk  ”Ansök om inkomstförsäkring”  Klickade in mig på den och där får jag information om att jag måste skriva ut ansökan på papper, skriva på och sedan skicka in den.  Snacka om att gå tillbaka i tiden, för både på AF och A-kassan kvitterar man ju med Bank-ID. Jag beställde i alla fall underlaget via mail där väntetiden var på 24h och 24h går utan att det händer något, mailkontakt med dem några gånger där de skickar det igen 3e gången kommer de på att de skickat det till fel adress. Där hann det gå 3 dagar. Den kom alltså igår, då nästa problem,  jag äger ingen skrivare då den åkte på skroten för några år sedan, med det jobbet som jag har hade så har jag alltid kunnat skriva ut det som jag behöver på papper.   Tanken var att ta mig till AF men den är på fel sida då jag hade andra planer igår,  funderade  på Biblioteket men även där blev det fel så jag tog till min Darling, han fixade det via sitt jobb.   Nästa problem uppstod för i informationen då de ville ha arbetsgivarintyg medskickat för 12 månader tillbaka.  Sista korrekta arbetsgivarintyget som jag fick från f.d jobbet var ju ett sådant som jag fick godkänna med Bank-ID och inte fasiken sparade jag ett ex av det då för jag visste ju inte att jag behövde nytt intyg gällande inkomstförsäkringen.  Jag loggade in på arbetsgivarintyg för att se om jag kunde plocka fram det men icke, det låg bara 2 veckor så jag ringer upp dem för att se om jag kan få fram det denna väg men får veta att jag måste kontakta mitt förra jobb, kanske hon sparat en pdf på den eller aktivera ett nytt på arbetsgivarintyg.   Försöker därför få kontakt med HR men hon har semester i Italien så det blir till att vänta. :-/

När jag kom hem igårkväll så hade darlingen med sig ansökan och där står det sedan

”Jag lämnar mitt samtycke till att Unionens Medlemsförsäkring AB hämtar uppgifter från myndigheter och institutioner, t.ex Unionens AK, annan aktuell A-kassa eller trygghetsråd, som kan ha betydelse för rätten till ersättning och ersättningens storlek”

Hallååååå eller… varför i hela friden skall jag skicka med arbetsgivarintyg som jag redan har skickat till Unionens AK och om de tar informationen därifrån?

Byråkrati – eller helt enkelt kass information för vad som behövs eller ej.

Hursomhelst skickar jag iväg ansökan med min underskrift och meddelar dem att Uninens A-kassa har all info. Är det så att de MÅSTE ha dem från mig så tar jag det när hon är tillbaka på jobbet

 

Men förhoppningsvis blir det sista strulet angående detta. Som tur är så är jag inte i panik efter dessa pengar ännu så det är ingen ko på isen men man blir ju så trött.

Igår mötte jag upp min väninnan på en öl (eller 3 som det blev till slut  🙂 )  Vi satte på en uteservering men jacka behövdes, om man säger så.  Massa skvaller fördelat på 3-4 timmar hann vi med.    Detta var nog veckans sociala kvot

20160818_163456.jpg

3 thoughts on “Som en oas i orkanen

  1. Åh denna pappersexercis …blir galen på sådant krångel. Vet hur det var att stämpla de var på en som en hök på A-kassan. jag stämplade upp till 100 % och var tvungen att söka jobb varje månad även om det inte fanns några andra jobb att söka som var bättre än det jag hade. Så till slut gav jag upp för jag orkade inte uppsöka arbetsförmedlingen varje månad och sitta där i flera timmar för att få prata med en arbetsförmedlare..gå på arbetssökarkurs och lära mig skriva CV. Jobbar 84% natt och det blir inte mycket lediga dagar emellan nätter ..så det blev väldigt komprimerat.
    Nu vet jag inte hur systemet fungerar längre ..detta hände för ca 6 år sedan. Hualigen för att bli arbetslös..men kanske är det lättare att vara heltidsarbetslös för då kan man ju lägga allt man har på att söka jobb.

Kommentera

