Tillbaka i tiden

Då har jag alltså varit och hälsat på i min barndoms samhälle. Sen fredagskväll rullade vi in i samhället och innan vi knackade på dörren hos min barndomsvän så åkte jag runt för att titta på de 5 olika ställen som jag bott i detta samhälle.  Vi flyttade dit 75 när jag började skolan och där vi bodde då är ett typ radhusområde som på den sidan var lite sött och familjärt, nu däremot hade det gått ner sig så det riktigt ont i hjärtat när man såg det.

Väl vid farstun hos barndomsvännen så kändes det verkligen surrealistisk då hon och hennes man köpte sitt barndomshem förra året.  Så jag kom till det stället som jag spenderat så mycket tid i under många år. De höll på att renovera då mamman hennes inte gjort något alls typ på 37 år.

Jag öppnar dörren till deras gästtoalett och ett minne dyker upp – när vi sitter på golvet och gör ”anden i glaset”  Jag berättar det och barndomsvännen utbrister i ett skratt då hon kom ihåg det.   ”Där satt vi 2 stycken och inte skulle visa hur jäkla rädda vi var”

20160923_213722.jpg

Ett par veckor sedan hade en annan barndomskompis skrivit på FB att mamman till henne vi var till i helgen gjorde så goda kåldolmar varpå jag skrev att jag inte gillar sånt men har ett minne om hennes munkar.  Hon var ju ensamstående mamma och jobbade typ jämt när vi var små. När hon var hemma så bakade hon och speciellt hennes munkar kommer jag ihåg och det skrev jag.  Väl hon kompisen i helgen så berättar hon att hennes mamma bestämt sig för att baka dessa bara för att jag kom och hälsade på.  Lika goda nu som då.  Kompisen berättade att det är åratal sedan hon bakade dessa sist.  Det kändes fint i hjärtat vill jag lova.

fb_img_1474866091567.jpg

 

Jag har ju dessvärre sådant dåligt minne och glömt mycket av min barndom men fick ju lite uppdatering nu. Vännen berättade hur vi brukade göra ”ljussignaler” mellan våra hem. På bilden ser man det huset jag bodde och mitt sovrum.  Detta hade jag glömt bort totalt.

20160926_065733-1-1.png

Hon letade rätt på några bilder som hon hade på mig när jag var ung.  Denna tröja kommer jag så väl ihåg, jag älskade den verkligen. Min mamma stickade mycket när jag var liten, brist på varma tröjor hade jag inte.

 

20160924_102926.jpg

Lördagkväll så bjöd jag dit min ”fosterbror” på middag efter att min väninna tryckt på det, de umgås inte längre men tyckte det kunde va kul och han nappade.  Klockan 18 ringde han på dörren och många garv delades under kvällen.  Många minnen och upplevelser delades där.   Som tur var så blandades det ju med lite annat med så Jazz inte storknade av tristess då han inte känner en käft.

Jazz är ju lite eremitaktig och kan ibland zooma ut sig själv så att säga. Innan vi åkte dit så sa jag till honom att denna helg får han vara aktivt social.  Han rättade sig in i ledet.. *LER*  Han skötte sig exemplariskt så han var den där goa killen som jag ser för det mesta. Detta gjorde ju dessutom att mina barndomsvänner gillade honom skarpt.

Det som verkligen nockade mig var hur han sedan söndagsmorgonen säger vid frukostbordet

-”NNN” är ett pittoreskt litet samhälle, här skulle jag kunna tänka mig bo”

Jag bara satt och gapade – Jazz som är asfaltsbarn som måste ha havet i närheten… haha*

Han förklarade att samhället ligger så fint till och det stämmer,  det ligger väldigt fint till vid vattnet

skinnskatteberg_____resize_cs_322_174.jpg

Men nu är vi hemma här i Götet – och vi är överens om att ”Borta bra men hemma bäst” stämmer ganska väl.

One thought on “Tillbaka i tiden

Kommentera

