Att ha en tro på mänskligheten

Jag har följt nyhetsflödet ordentligt och hjärtat har blött för det som hände igår.  Dessvärre är jag en av dem som tänkt att det är en tidsfråga innan något händer här och det gjorde det alltså igår.  

Det som bedrövar mig är ”efterskalvet” när FB exploderar av ”Vad var det jag sa”… ”Jävla Stefan Löfven” … ”SD har haft rätt hela tiden”…. Osv osv osv.  Jag blir så jäkla ledsen för hur folk skriker ut sin jävla propaganda.  Inte ett ord har de människorna skrivit om offren, om hur bra räddningstjänsten hanterar det, hur folk i Sthlm ställde upp på varandra. 

Det som imponerat på mig är räddningstjänsten och sedan framförallt Stockholmarna själva, hur de i denna mörka tid ställde upp på varandra när situationen blev som den blev i Stockholms innerstad. 

När jag sedan läser om hur folk på tunnelbanan idag sätter sig bredvid varandra istället för att prata med varandra istället för  att ett eget säte så får jag tillbaka tron på mänskligheten igen.  

Varm i hjärtat. 

2 thoughts on “Att ha en tro på mänskligheten

  1. Jag känner mig, på tal om politiska poäng, trots allt glad att iaf partiledarna kunnat hålla någorlunda sams i helgen. Både vänster och höger har insett att det är viktigt att politikerna just nu står enade för Sveriges skull. Men redan om några dagar blir det troligen som Mats Knutson sa i Rapport igår, att snart kommer partipolitiken in igen. De olika sidorna kommer att dra sina egna, sins emellan olika, poänger. För partierna är olika. och tror på olika lösningar för att bevara demokratin, och förebygga att såna här dåd ska ske igen. Kanske det måste få vara så i en demokrati?

Kommentera

