”allt kommer lösa sig”

Jag vet inte hur många gånger jag tänkt detta de sista veckorna.  

”Allt kommer lösa sig”

Det har gällt juniors boende när vi flyttar upp 2 våningar.  Den lilla stressen som jag känt legat och pyrt under mitt skinn då bostadsmarknaden ser ut som den gör.  Jag har hela tiden egentligt känt ”allt kommer lösa sig” med tiden, bara tiden som är lite knapp. 

Han var och kollade på sin kompis kollektiv där han skulle få betala 4000 för ett minimum, dessutom utanför stan.  Som tur var så lyckades både jag och hans styvmamma övertala honom att det var hutlöst, speciellt med 2 månaders depositooner plus 3 månaders uppsägningsmånader.  Syftet för boendet var ett mellanting för att hitta något mer permanent. Inget lockade honom förutom stressen att han måste hitta något.  

Jag satte ut annonser lite här o där för honom… Ja må vara curlande morsa nu men det är ändå jag som satt honom i den sitsen. 

Han får kontakt med en tjej som skall hyra ut ett rum i sin stora lya, hon kändes väldigt seriös och lyan var rätt nära hans jobb.  Tanken är att hon skall hyra ut 2 rum o även själv bo där (har en stor lägenhet) och hon påtalade vikten av personkemi. Junior har ett möte inbokat hos henne på torsdag. Men så ringde en kvinna i förrgår och förklarade att de har typ ett ”liter hus” med sovloft  på sin tomt som hon hyr ut där tjejen som bor där nu skall flytta.  Kan det vara intressant? 

Lite kruxigt då det är toa och dusch inne i huset, hon förklarade att de har 4 utflugna barn så de är mer än väl vana med folk som springer in och ut. Inga bilder innan för hon vill att Junior bildar en uppfattning själv.  

Lite så där… Okey vi kollar i alla fall… Så åker vi dit.  

Vilken underbar kvinna som möter oss i dörren. En modern 60årig kvinna som möter oss i dörren på ett stort hus och verkligen välkomnar oss med stora armar. Visar oss runt i sitt hus där badrummet är precis innanför dörren, så även köket. För då får jag veta att det inte är rinnande vatten i det lilla huset. Hon är väldigt tydlig att det inte är någon restriktion för hur hennes hus används för kök och badrum. Hon berättar sedan att hon och hennes sambo sedan 9 år satt där i det stora huset när barnen var utflugna och visste inte vad de skulle göra med det.  Hon älskar folk och rörelse så de gör om hela övervåningen till B&B.. nu blir det då ännu mer logiskt med tillgång till badrum, kök och sånt.  Vi går ut och hon visar trädgården där det är fina ytor med altan, ett växthus med vinrankor i taket med möblemang däri. Jag och junior bara häpnar.  Så går vi vidare mot en separat del av trädgården där det lilla huset finns, med altan runt om med, fin plan gräsmatta och innan vi går in säger hon att tjejen som bor där håller på med flytten så hon förvarnar att det kan se lite rörigt ut. 

Bottenvåning på ca 15-20 kvadrat inrett med 3sits soffa, platt-tv, trinettkök med Micro, spisplattor, kylskåp, förråd, byrå, Litet köksbarbord.

Sovloftet stort och luftigt eftersom det är en madrass och garderobsuppsättning i taket.  

Hur mysigt som helst.  

Innan vi lämnar så förklarar så säger vi att problemet som finns att lösa är att junior börjar 6.00 varannan vecka och första bussen där inte överensstämmer. Han har redan på väen dit berättat om han gillar stället så finns det en plan.. att cykla till närmsta hållplats där det finns en anslutning. Men jag vet att det är en bit o klockan 4.30 kanske man inte har lust med det, i regn o så.. men sa till honom att om han tar denna så kan vi se till att att han alltid kan komma förbi o sova hos oss om han känner det blir för jobbigt ibland.  Han jag dessutom 2 kompisar som jobbar på hans jobb varav han ofta slaggat hos den ena genom åren.  Plus att han kanske skall engagera sig att ta körkortet en gång för alla. 

Men… Tillbaka till hyresvärden som då ser lite finurlig ut… Meeeen… Jag tror vår granne åker till jobbet redan vid 5. Vi kanske kan se till om du kan få samåka de gångerna? Man kan sätta upp lappar om samåkning.. i värsta fall får väl Jag köra dig säger hon med ett skratt.  

Det kändes verkligen som hon ville han Junior som hyresgäst. 

Internet…hmmm… Tror inte wifi når ut till ditt hus. 

Vi kollade på internet men alternativet är ju mobilt bredband o det är ju så mycket dyrare plus att det är maxtak för mängden surf.  Kan ju kolla om man får försöka med en ”förstärkare” på deras wifi o det är säkerligen inte något problem. 

Hon vinkar oss iväg o säger att inflyttning kan bli efter helgen och att han har till fredag och bestämma sig men det var väldigt tydligt att hon vill att Junior skall ta det.  En helt underbar människa var vi väldigt överens om efteråt.  

Junior är helt nockad fick jag veta sen, kändes så jäkla rätt.  O när jag igår satt och kollade bussförbindelser mer noga så hittade jag en rutt där han faktiskt kommer i tid till jobbet. Med 3 byten iofs så det är ju alltid riskabelt med förseningar. Dock är det så tidigt, rusningen har inte startat ännu.  Han skall ta ett snack med sin chef och förklara hur hans sits ser ut och flagga för att det ev kan bli så att han blir sen ibland.. kanske.. 7 minuter i så fall.  Att han i så fall ser det som självklart att jobba in den tiden efter jobbet.  


Allt kommer lösa sig……

2 thoughts on “”allt kommer lösa sig”

  1. Åh gud så härligt! Och hur mysigt som helst med ett minihus. 😀
    Jag håller tummen själv att vi får något nytt, lite större att flytta in i. Förhoppningsvis nu i sommar. 😀

Kommentera

