Ehhh.  Va.. skojar du?

Jag delar rum på jobbet med en tyst och konflikträdd person. 

Hon säger saker ibland som får mig golvad hur lite hon vet..  Hon är väl ca 35, 3barnsmamma, är skild från pappan men är ihop med ny man.  Hon jobbar deltid för att vara hemma med sina barn där den yngsta är 8 nu. 

Idag frågade hon mig 

– Ia, har vi någon typ av semesterersättning? Min ”pojkvän” har fått det idag, har vi också sånt?

Här tolkar jag det mer som en fråga om vi får semesterersättning som klumpsumma eller om vi får den månaden efter vår semester.  Svarar henne att vi får den månaden efter. 

Kollega – Får vi mer pengar än den vanliga lönen alltså? 

Jag … Ehhh JA

Kollega – Hur vet jag att jag får den då? 

Jag … kolla din lönespec så kan du se hur den ser ut för dig 

Kollega – Ia, kan du komma hit och kolla? Jag har nog aldrig öppnat en lönespecifikation 

Jag går över till henne och ser hennes lönespec där hon sista lönen hade 5 dagars semester.  Där hade hon fått 600:- Förklarar att detta är utöver den vanliga lönen 

Kollega – Men.. det är ju nästa lika mycket som lönen 

Jag tittar på henne för att se om hon skojar med mig. 

Jag … Ehhh.  Nej, du har ju mer lön än 600 kr per vecka. 

Kollega – ja jag vet inte vad jag har. 
Jag utbrister:   VAD har du levt i för skyddad verkstad? 

5 thoughts on “Ehhh.  Va.. skojar du?

    • Ja så är det ju, men hon har ju varit skild ett tag trots allt. Men just sånt här”ovetande” av en kvinna gör mig provocerad. Man får inte vara kvinna i hennes ålder o ha sån dålig koll. Men men…. Hon kanske även har typ extra ”underhåll” för barnen med, med större mått att sin lön kvittar. Typ. Hur som helst blev jag så paff… när hon tror att hon tjänar 600 i månaden. Hoppas att hon bara tänkte fel.

  1. Say what?! Stackars tjej om mannen har haft total kontroll över hennes lönespec och flrmodligen räkningar och annat. *hjälp*.

Kommentera

