Skall man göra något så skall man gör det ordentligt. 

Jag var ju sjukskriven hela förra veckan och hade siktet inställd på att börja jobba i måndags… O hur gick det då? Inte så bra. 

Jag hade redan innan flaggat för mig chef att utan röst vore det bra om jag fick jobba som telefonfri tills rösten är tillbaka. Nu är man ju inte helt tyst men slipper ändå de inringande samtalet. Tidigt måndag morgon körde jag Jazz till jobbet o när jag åkte hem för att mellanlanda innan jobbet så var helt slut. Bestämde mig för att stanna hemma in ringde VC för att få en förlängning av sjukskrivningen.  Då jag hade en tid inbokad på onsdag så tyckte de att jag skulle ta den tiden o ta allt på en gång och att doktorn istället satte min sjukskrivning retroaktivt.  

Väl där igår så hörde han bara min röst och sa direkt att han förstod varför jag var där. Han lyssnade på hjärtat och lungorna o kom fram till att jag har luftrörskatarr och stämbandsinflammation. Jag fick sedan hämta ut hostmedicin Cocilana Etyfin plus en antibiotika för mitt öga som var anledningen till varför jag hade den tiden inbokad. 

Jag tar en lugn promenad hem och allt känns bara fint. 

Men.. så helt plötsligt får jag väldigt ont i bröstkorgen. Från början fick jag något anfall på 1 ggn/kvart.. efter en timme blir det mer och mer intensivt. Smärtorna påminner om under den tiden när jag led av gallstensanfall men då jag opererat bort gallblåsan för drygt 10 år sen och jag har inte haft en tillstymmelse till besvär sedan dess.  Till slut blev det ohållbart att jag ringde 112.  Hon tog all info av mig där jag svamlade rätt mycket, förväxlade vart jag bodde till exempel. Svamlade om att jag bodde i Mölndal till exempel, hade inte sån koll på vilken gatuadress jag bodde på.  

Ambulansen kommer, o jag förklarar lite vad som hänt, att jag legat sjuk i över 10 dagar o legat med feber under tiden. Berättar att jag varit på VC på förmiddagen och att denna smärta kom från klarblå himmel.  De såg lite skeptiska ut först då allt lät fint, tills de tog EKG. De skickade iväg det till Östra som tyckte det såg galet ut o jag fick följa med 

Kl 15.30 blev jag inrullad i undersökningsrummet, först kom sjuksköterskan för att ta EKG på mig, sen kom läkaren och förhörde mig om vad som hänt. Han tyckte att min EKG var för mycket avvikande så han ville ta ultraljud på mitt hjärta. Innan han rullade in maskinen så kom sjuksköterskan in för att tappa mig på blod. Test, test test. 

Lite spännande att se hjärtat slå, sista gången var ju när jag kollade Junior i magen för ca 22 år sen. 

Läkaren säger att allt såg fint ut på UL men han var ändå fundersam angående EKG så han ville att jag skulle till Röntgen.  Nu har jag varit på Akuten i 3 timmar o Jazz dyker upp för att hålla mig sällskap. 

Nu blir det en lång väntan på röntgen, 3 timmar innan de rullade in mig dit.  Första gången i en sån ”sängröntgen” 

När den väl var gjord gick det rätt snabbt, det hade varit skiftbyte så en ny läkare som även hon var orolig för min EKG och lyssnade på hjärtat o lungorna med.  

Hon förklarade att smärtan (som nu var borta) var ett gallstensanfall vilket man tydligen kunde få trots att gallblåsa är bortopererad. Jag hade även förhöjda levervärden så hon skickar remiss för att jag skall göra en utredning på detta. Hon skickar även en remiss för mig att göra en hjärtkoll, ett sånt där arbetstest där man får cykla o kolla hjärtat.  Medicin till gallstensanfall om det dyker upp igen.  De förklarade att jag hade legat i 10 dagar gjorde att detta eventuellt kickade igång det.  Mitt matintag har ju typ varit inget under dessa dagar. 

Väl hemma slängde jag i mig lite yoghurt innan jag lade mig.  Jazz stack iväg till jobbet så jag sov själv 

Vaknar 2 timmar av att jag mår dåligt igen… Blev så ledsen… Inte nu igen alltså… Men som tur var så var jag bara illamående, lite kramade av toaholk så gick det över och jag kunde somna om.  

Sov till 8.00 o gick upp.. men hade svårt att äta,  livrädd att jag skall kicka igång något.  

Men nu på eftermiddagen har jag ändå fått i mitt lite nyponsoppa och en smörgås. 

Ja… Men skall man göra något så skall man göra det ordentligt.  😎👍

10 thoughts on “Skall man göra något så skall man gör det ordentligt. 

  1. Men usch så läskigt. Hoppas att det inte är något allvarligt med hjärtat.
    Jag tog bort gallan för några år sedan men får ont, som ett gallstensanfall, när jag äter just cocillana.

  2. Jag fick en gång en hostmedicin (minns tyvärr ej säkert att det var Cocilana), tog den på morronen och höll sen på att svimma på bussen. Kom till jobbet darrig, genomsvett, grön i ansiktet o stapplade till vilrummet. Den tog jag aldrig mer…

    • Ja nu har jag till och med googlat på biverkningar på den medicinen o där hittade jag ”kramp i gallgångarna”.. det enda läkaren sa att man kan bli matt och dåsig. Med detta i åtanke så korkas flaskan igen o inte öppnas igen. Jag hostar hellre en natt igenom än att utsätter mig för detta igen.

  3. Hej! Har läst din blogg i evigheter men aldrig kommenterat. Nu kan jag inte hålla mig! Jag fick exakt samma problem när jag tog Coccilana (eller hur det stavas). Har också opererat bort gallblåsan och fick ont som i ett gallstensanfall. Så det är garanterat sammankopplat. Krya på dig!

    • Hej Elisabet, kul att du ändå hörde av dig. 😁. Jo, jag har bara tagit 2 huttar, en innan det stora anfallet och en innan jag gick o lade mig igår.. 2 timmar senare vaknade jag ju av att jag hade ont. Så du har då rätt så. Medicinen är boven i dramat. 👍. Hör gärna av dig igen.

Kommentera

