Att köra som ett fitta

Ingen har ju undgått #metoo som florerar på sociala medier, om äckliga karlar som använder sig av makt för att få det som de vill. 

Vi hamnade så i en sån diskussion här hemma nu på morgonen.  Min Jazz är allt annat än sån som utövar sin makt över kvinnor. Han är verkligen en gentleman som jag känner mig så trygg med.  

Men han har inte riktigt förstått det som händer denna vecka (bortsett från kräken Timell o Virtanen), att vikten av #metoo handlar om så mycket mer än grova kränkningar utan även om vad kvinnor får och fått utstå. Han tror detta är mer något som kommer dö ut inom kort.  

Jag har försökt förklara att det handlar så mycket mer, att det handlar om inställningen mot kvinnor. 

Imorse läste han en rolig historia, som han tyckte var väldigt kul men jag själv blev provocerad av, pga att vi just nu är mitt inne i detta med #metoo. Slutklämmen var i historien var ”kör som en fitta” 

Jag tog upp att just sätter att använda kvinnor och kvinnors kroppsdelar som något nedvärderande.. som att just köra som fittor, som kärringar. En fras som används rätt flitigt av många. Jag förklarade hur fel det blir när man till och med kommit fram till att kvinnor kör bättre än män, i alla fall lugnade. 

Varför har vi fått den stämpeln liksom? 

Han som själv är ute i trafiken håller med om att kvinnor kör bättre,eller just lugnare som jag skrev innan… Han är själv väldigt utåtagerande verbalt mot folk i trafiken,i bilen… O jag förklarade att han faktiskt använder nedvärderande ord om kvinnor i trafiken,  även mot män med förstås men ändå…. 

Vårt samtal fortsätter där han påtalar om att man måste få skämta om allt… Jo.. men varför på kvinnors bekostnad? Deras kroppsdelar i detta fall. Jag förklarar att JAG som kvinna blir provocerad av att han har den åsikten, och han är ändå en sån person som aldrig skulle gå över gränsen gällande kvinnor… Om en person som han inte förstår skillnaden, då blir jag orolig på hur fasiken informationen skall gå in på den som inte har den spärren, eller inte förstår att en kvinnas kropp är kvinnans kropp att bestämma över. 

#metoo behövs mer än jag själv kunde förstå när det startade.   

4 thoughts on “Att köra som ett fitta

  1. Man ska få skämta om allt men aldrig aldrig generalisera även män. Då blir dom som tokiga.
    Men du har rätt, om inte vanligtvis vettiga människor fattar, hur ska då dom ovettiga fatta?

  2. Jag har inte orkat sätta mej ner ännu och skriva ett inlägg om #metoo. (Förutom att använda taggen själv på fb) Har bara inte orkat. Är arg, frustrerad. Men det kommer nog. Däremot har jag kommenterat på Facebook på två manliga vänner inlägg/videos. Bara det gör mej trött. Att få dem att förstå. Det går ju för fasen inte in! Vissa saker. Sen när man ser inlägg på inlägg på Instagram och fb…. och det tar aldrig slut, fler och fler berättar.om kända, okända… Vi kvinnor förstår. Men männen?

  3. Stå på dig…
    Jag varken tror eller hoppas det det dör ut snart, utan snarare att de är startskottet på något nytt. Vi inom MÄN för jämställdhet ökade medlemsantalet med 50%.
    Är stolt, så stolt över detta, och inte minst glad att det äntligen har kommit upp.
    Jag gillar den sunda debatt som kommit upp i svallvågorna, även om det finns extrema som försökt kapa debatten.

    I morgon blir det Götaplatsen i Göteborg och #MeToo-manifestation.

  4. Det tycker det verkar som om män ofta går i försvarsställning mot våldtäktsbeskyllningar, även när det handlar om jobbigt vardagsbeteende, och att man vill ha med dem på tåget f a motverka sånt. 😦

Kommentera

